Tags

,

V Ljubljani se je ponoči z koncertom Roisin Murphy končala prva slovenska izvedba festivala Flow. Festival Flow izvira iz Finske, natančneje iz Helsinkov. In preden preidem na slovensko izvedbo, še nekaj besed o originalnem Flow Festivalu.

Flow kot že rečeno izvira iz Finske, natančneje iz Helsinkov. Prva izvedba se je zgodila leta 2004 in v 11. letih se je razvil v enega najboljših festivalov v Evropi. V tem času je zamenjal tri lokacije in se trenutno dogaja v opuščeni elektrarni iz preloma 20. stoletja.

Še več o Flow festivalu Helsinki:

Letos so se odločili, da odprejo svojo podružnico v Ljubljani…

Ko so pred približno 4.meseci najavili Flow festival, je bilo navdušenje veliko – končno tudi Ljubljana postaja pravo festivalsko mesto. No meseci do festivala in sam festival so pokazali, da je bilo navdušenje morda preveliko in preuranjeno.

Flow festival se je dogajal na območju Tobačne v Ljubljani. Na tem mestu je nekoč bila tovarna tobaka. Sama tranfsormacija lokacije je bila odlična. Odlično so preuredili sicer pusto in delno zapuščeno območje Tobačne. Med obiskovalci je največ navdušenja požel overdose novoletnih lučk na celotnem festivalskem območju.

lučke

Photo: Matjaž Rušt

Sicer pa so bili na samem festivalskem območju tudi:

plezalna stena ?!

pop up shop

inštalacija umetnika Jaše

pop up urejanje pričešk

prostor za chilliranje a.k.a. prostor za objavljanje lučk na Instagramu.

kreativni pogovori

Pohvalo si zasluži tudi pestra kulinarična ponudba, kjer so se predstavili ponudniki, ki izstopajo iz povprečja v Ljubljani (od burgerjev, indijske in domače hrane). Organizatorji so sicer oglaševali pestro izbiro butičnih “slovenskih”? piv, vendar pa razen velikega globalnega zelenega pivovarja drugega ni bilo.

flow 3

KRITIKE

CENE VSTOPNIC 

Vstopnica za celotni festival je stala 95€, cena dvodnevne vstopnice je bila 72€, dnevne vstopnice pa 45€ (petek in nedelja) in 55€ (sobota). Preveč? Vsekakor. Predvsem v Ljubljani kjer je v zadnjih letih navada, da se vstopnice ne kupi, ampak se jo dobi. K temu so izdatno pripomogle “ljubljanske masovke” v decemberskem času. Drugi razlog pa je precej manjša kupna moč ciljne skupine festivala. Dejstvo je, da s(m)o slovenci precej nezauplijivi do novih stvari in pričakovati, da se bodo ljudje ob tej ceni navdušili za festival je strel v koleno. Za primerjavo cena vstopnice na Finskem je 169€ – Line Up Helskinki . Želja organizatorjev naj bi bilo okrog 3k obiskovalcev, vendar pa razen na koncertu Pet Shop Boysov na ostalih koncertih niso prišli niti blizu tej številki.

TERMIN FESTIVALA

Flow se je dogajal za Inmusic festivalom v Zagrebu in takoj po končanih šolskih obveznostih srednješolcev ter po državnem prazniku ter istočasno z največjim glasbenim festivalom na svetu Glastonbury. Vse to govori v prid temu, da so si za izvedbo krstnega festivala izbrali najslabši možni termin. Po mojem mnenju je Flowu večino obiskovalcev odpeljal prav Inmusic festival z predvsem “širšim” line-upom, nižjo ceno vstopnic in dejstvom, da se je letos dogajala že 7. izvedba festivala v Zagrebu, kar pomeni, da gre že za dobro naoljen “stroj”.

Kaj pa v Ljubljani pomeni konec šole, državni praznik in tik za tem vikend pa najbolj vedo v Poreču, Umagu, Puli in drugod v Istri.

PROMOCIJA

Promocija? ha? Predfestivalske aktivnosti so bile podobne tistim na gasilkih veselicah, ki se dogajajo v okolici Ljubljane. Z eno besedo: amatersko. Pričakoval bi vsaj predfestivalski party v enem izmed klubov v Ljubljani in regiji (bilo je samo samo popoldansko druženje pred enim izmed barov v Ljubljani, kjer se je vrtela glasba izvajalcev), postopno stopnjevanje line-upa (celoten line-up je bil objavljen dobre 4 mesece pred festivalom in se do festivala ni več spremenil), intervjuje z glavnimi zvedami festivala v vodilnih spletnih medijih že pred festivalom, razen jinglov na Radiu Terminal in zadnji nekaj dni pred festivalom na Valu202 jih drugje ni bilo slišati, festivalska publika obstaja tudi v Mariboru, Kranju, Zagrebu, Gradcu, Trstu, Dunaju ? (Ali se pač motim)

LINE UP

Okoli samega izbora ni nobene pripombe. Vendar postaviti na isti oder Edo Maajko in Metronomy. Bad Copy in Run The Jewels na istem odru kot Pet Shop Boys je milo rečeno naivno. Resda gre za festival ampak vseeno bi pričakoval rdečo nit. To jim je sicer uspelo na še dveh manjših odrih: Ljubljana Backyard in Gallery Bar.

No če se vrnemo na glavni oder. Začeti koncerte v Ljubljani ob 17.00 uri in pričakovati, da bodo  pod odrom že obiskovalci je neumno. Kdorkoli je bil kdaj na koncertu v Ljubljani mu je jasno, da se pred 22h redko začnejo koncerti. Gledati Edo Maajko in Bad Copy kako se mučijo pred 200 – 300 obiskovalci, na odru, ki naj bi sprejel med 4k in 5k je kar mučno.

Run The Jewels in Pet Shop Boys so bili po imenih glavni zvedniki festivala

Run The Jewels – Pitchfork je njuno lansko ploščo razglasil za ploščo leta. Beati zares zaživijo šele na odru in njun koncert lahko uvrstimo med koncerte leta v Ljubljani. Letos fanta sicer nastopata še v naši neposredni bližini na Outlook Festivalu vendar upam, da ju bo mogoče v bližnji prihodnosti mogoče slišati v Gali Hali. RTJ zadnje dve leti nabirata kilometrino na festivalskih odrih in fanta sta upravičila svoja pričakovanja. Istočasno je na Ljubljana Backyard odru nastopal tudi Bonobo, ki je tudi privabil večino obiskovalcev. Še ena amaterska napaka – Bonobo recimo z dj-setom po Pet Shop Boysih bi bila veliko boljša odločitev….

Pet Shop Boys – Svoj vrhunec sta doživela v 80. in 90. letih, vendar sta tudi v letu 2015 še vedno suverena in sta privabila največje število obiskovalcev pod glavni oder. Performans Pet Shop Boysov je v prvi vrsti Performans in šov. Vrhunske vizualizacije, laserji, garderoba, plesalci. Sedi 5.

Vsi ostali izvajalci na glavnem odru so svoje oddelali kot se je od njih pričakovalo.

Ljubljana Backyard oder je bil prvenstveno namenjen elektronski glasbi. DJ Koze, Derrick May, Bonobo so bili glavne zvezde in so oddelali svoje sete brezkompromisno, vendar tudi brez presežkov.

Gallery Bar je bil na prehodu med glavnim odrom in Ljubljana Backyard odrom in o domačih prvakih: Bakto, Woo – D, Zhe, Loutseau nima smisla izgubljati besed …vsekakor pa bi si zaslužili večji oder in ne neko mizico…

Zelo moteče so bile tudi pavze med izvajalci na glavnem odru. To, da več kot uro ni izvajalca ni na glavnem odru?!

Če potegnem črto čez line-up. Vse izvajalce z izjemo Run The Jewels in Pet Shop Boys smo imeli v Ljubljani ali okolici možnost poslušati v zadnjih treh, štirih letih. Pričakoval bi več drznosti v stilu Major Lazerja, ki nastopa na Flowu v Helsinkih.

ZA KONEC

Flow Festival je na Finskem zgodba o uspehu. In v osnovi ima možnosti, da je to tudi v Ljubljani, če se vseeno odločijo nadaljevati zgodbo. Vendar bodo morali spremeniti stvari že v osnovi. Dejstvo, da so bili domači organizatorji oziroma lokalni parterji večkrat zamenjani, da so bili lokalni partnerji neodzivni večino časa pred festivalom so dejstva, ki ne govorijo njim v prid. Opazne so bile očitne težave in napake v organizaciji, vendar za festival, kot je Flow potrebuješ več kot 4 mesece, oziroma je bolj projekt, ki vzame 12 mesecev in tu so tudi finski organizatorji izpadli zelo naivno.

O izjavah direktorja Flow festivala v Ljubljani pred samim festivalom nima smisla izgubljati besed,  da si želijo ljudi v visokih petkah in lepo urejene in potem imaš na line-upu RTJ, Bad Copy, Edo Maajko ?!

Prednost Flow festivala v primerjavi z festivali, ki  se dogajajo predvsem na Hrvaškem naj bi bila v tem, da naj bi z Flowom dihalo celotno mesto.

Hitri updejt: Velika večina festialov na Hrvaškem se dogaja v organizaciiji Britanskih agencij, ki na samo prizorišče pripeljejo vse: od ozvočenja, izvajalcev, obiskovalcev – včasih dobiš občutek, da si na festivalu  v Sheffieldu in ne na Jadranski obali. Vseeno obstajajo festivali, ki izstopajo iz povprečja: Dimensions, Outlook, SouthernSoul .

Žal pa z Flow festivalom ni dihalo celotno mesto, žal pa to ni težava samo Flow festivala, ampak velike večine festivalov v Ljubljani. Velika večina mesta sploh ni vedela, da se Flow dogaja.

Organizacija je v nekaterih primerih izpadla zelo amatersko, kar si festival, ki se dogaja že 11.let ne bi smel privoščiti.

Srčno upam, da se Flow vseeno vrne tudi v 2016 z :

boljšim razumevanjem okolja v katerem delajo festival

boljšimi lokalnimi partnerji

boljšim poznavanjem lokalne scene

pametnejšo cenovno politko

še bolj drznim in konceptualnim line – upom

Ker drugače bodo vrhunec koncertnega dogajanja v Ljubljani: Modrijani, Kingstoni in Danijela na privatni zabavi župana glavnega mesta v decemberskem času na Kongresnem trgu.